Regelmatig ontvang ik vragen van vakgenoten, deze week was het een vraag die ik vaker krijg; Mijn klanten willen steeds iets nieuws. Hoe kan ik dit bieden zonder grote investeringen?
Allereerst is het belangrijk om te kijken welke klant deze behoefte uit. Is dit een hele goede klant, die serieus is in haar huidbehandeling en heel trouw is aan jou of is dit misschien een klant die af en toe eens binnen komt waaien en zelden producten mee neemt?
Beide klanten zijn natuurlijk belangrijk, want dat zijn al je klanten. De vraag is alleen waar leg jij je focus?
Succesvol ondernemerschap valt of staat met commitment en focus. Vaak wordt er gestart met een salon of praktijk vanuit het idealisme om mensen te helpen met hun huidproblemen. Een goed uitgangspunt lijkt mij. Toch, na een tijdje, zal je naast het behandelen van mensen ook moeten gaan kijken naar je ondernemerschap. Hoe kom je aan je klanten, waar sta jij voor en waar wil je over 1, 5 en 10 jaar zijn? Zomaar een paar vragen die je jezelf regelmatig mag stellen…
Een grote uitdaging blijkt in de praktijk vaak het aantrekken van klanten te zijn. Onder het mom van iedere klant is er één, wordt er een heel breed marketing apparaat aan geslingerd om maar zoveel mogelijk nieuwe klanten aan te trekken. Maar wat als je het de volgende keer eens anders aanpakt?
Wie is jouw beste klant? Welke klant is heel trouw, neemt jullie afspraak serieus en zegt hem niet op het laatste moment af omdat het lekker strandweer is? Welke klant volgt jouw adviezen op en gebruikt de door jouw aanbevolen producten vol overgave? Is jouw ideale klant niet deze klant die daarnaast ook JA zegt tegen behandelkuren en extra’s tijdens de behandeling? Neem deze klant eens voor ogen… Wat zou het voor jou betekenen als je 50 van dit soort klanten hebt?
Je omzet stijgt met minder uren werk en misschien nog wel het belangrijkste voor jou, je behandeld klanten die jou energie geven en waar jij blij van wordt!
Terug naar de uitdaging, hoe bied jij je klanten steeds iets nieuws?
Wanneer je meer van jouw ideale klanten gaat aantrekken, dan ga je ontdekken dat deze niet steeds behoefte hebben aan iets nieuws. Het zijn geen koopjes jagers en hoppen niet van de ene naar de andere salon. Afwisseling vindt bijna iedereen leuk, maar dat kan je prima bieden met de variëteit aan behandelingen die je nu al biedt. Denk hierbij aan een kuur van 6 maanden, waarbij je de ene maand een peeling biedt en de maand daarop bijvoorbeeld een needlingbehandeling. De zomer maanden kan je goed gebruiken om de optimaal te hydrateren en de stimuleren met mildere behandelingen, dus ook daar alweer afwisseling.
Zal ij alleen maar ideale klanten hebben? Nee, waarschijnlijk niet. Maar wanneer je je mindset verandert en echt gaat voor jouw ideale klant, dan zijn de andere klanten een mooie aanvulling, zodat jij kan groeien en meer en meer klanten kan aantrekken die jouw passie delen; hun huid optimaal verzorgen en verbeteren!
Voor jouw ideale klanten heb je “altijd” een plekje vrij in je agenda. De aanvullende klanten zullen soms iets langer moeten wachten op een afspraak. Dit is natuurlijk afhankelijk van de huidige agenda bezetting. Maar op deze manier ontstaat er vanzelf ruimte voor jouw ideale klant.
Het nieuwe huidverbeteringsseizoen staat voor de deur. Ga jij je richten op je ideale klanten of blijf je de oplossing zoeken in nieuwe behandelingen en nieuwe apparatuur?